6 simpele woorden voor beter resultaat
Begin met het eindresultaat in gedachte. Dit klinkt zo eenvoudig, maar wordt toch vaak vergeten. Je kunt nog zo veel boeken lezen of cursussen volgen over succesvol ondernemen, maar als je je niet steeds blijft focussen op het eindresultaat dan is de kans groot dat je daar niet in slaagt.
Door altijd een duidelijke focus te houden op het gewenste eindresultaat voordat je aan iets nieuws begint, verhoog je je kans op succes.
Toch zijn er genoeg ondernemers die een nieuwe dienst introduceren, een blog of website starten met slechts een vaag idee wat ze daarmee willen bereiken. Met alleen een vaag idee is het lastig om te bepalen of je op koers bent of niet, of je de resultaten ook werkelijk behaalt en om bij te sturen.
Het is net als dat je een tocht begint naar een vakantiebestemming in Frankrijk, zonder dat je een adres hebt van de bestemming. Je zult dan wel ongeveer weten welke kant je op moet gaan, maar dat is niet genoeg informatie. Als je de plek wilt bereiken dan moet je het adres weten.
Ik zie dit steeds meer bij ondernemers die besluiten tijd en geld te investeren in social media, zonder een goed idee te hebben waarom. Ze starten met blogs, LinkedIn, Facebook of Twitter, gewoon omdat ze vinden dat het nu eenmaal moet. Echter, zonder een concreet doel voor al die inspanning, kun je ook gewoon veel tijd en moeite verspillen. Social media kunnen veel tijd kosten en weinig effect opleveren, tenzij je begint met het eindresultaat in gedachte.
Voordat je met een nieuw project begint, ben er dan zeker van dat je een concreet idee hebt wat je ermee wilt bereiken. Alleen als je weet wat je uiteindelijke doel is, kun je dat doel ook werkelijk bereiken. Maak een plan. Omschrijf je doel zo specifiek mogelijk. Schrijf het voor jezelf op en hang het desnoods aan de muur. Dit hoeft geen boekwerk te zijn, maar kan gewoon op een A4-tje. Het helpt je om gefocust te blijven op dit doel. Vervolgens stippel je de route uit naar dat doel en ga je hiermee aan de slag, zonder het einddoel uit het oog te verliezen!
- Maak een plan
- Omschrijf je einddoel zo specifiek mogelijk
- Stippel je route uit naar dat doel
- Bepaal tussenstappen om dat einddoel te bereiken
- Begin met het eindresultaat in gedachte
Het plan en de route naar je doel hoeven niet meteen perfect te zijn. Een plan is er om bijgesteld te worden. Het gaat erom dat jij je focus houdt op het doel wat je uiteindelijk wilt bereiken. Vraag jezelf constant af of de dingen die je doet daadwerkelijk bijdragen aan dit doel?
Succesvolle ondernemers doen vooral een hoop dingen niet!