5 Fouten met Black Friday deals waardoor jij je online cursussen niet verkoopt

Black Friday is dé perfecte gelegenheid om je online cursus een boost te geven. Dit is hét moment waarop mensen massaal op zoek zijn naar mooie Black Friday aanbiedingen. Voor jou als ondernemer ligt hier een enorme kans om je cursus te promoten en je omzet te verhogen. Maar let op: trap niet in deze valkuilen bij het promoten van je Black Friday actie. Dit zijn een aantal grote fouten met Black Friday deals.

Fouten Black Friday deals

Hieronder een aantal veelgemaakte fouten met Black Friday aanbiedingen die jij absoluut wilt vermijden. Anders is het zonde van de tijd en energie die jij steekt in het bedenken en promoten van jouw speciale Black Friday deal. Nog niet overtuigd of je wel zo'n actie moet doen? Dit zijn de voordelen van een Black Friday actie als ondernemer.

Wat zijn de grootste fouten die jij als ondernemer kunt maken met het promoten van je online cursus, groepsprogramma of 1-1 diensten tijdens Black Friday?

1. Te laat beginnen met je promotie

Een veelgemaakte fout bij een Black Friday deal is dat je te laat begint met de promotie. Veel ondernemers denken dat het voldoende is om één mailtje te sturen naar hun mailinglijst. Of om een week van tevoren een mailtje te sturen en iets te posten op social media. Maar mensen zien niet al je content. En je wilt dat ze al op het puntje van de stoel zitten zodra jij met je Black Friday actie komt. Omdat ze ontzettend nieuwsgierig zijn naar je Black Friday aanbieding. Dus je wilt ze alvast opwarmen en teasen dat er iets heel tofs aan komt zodat ze uitkijken naar je Black Friday actie.

Oplossing

Begin minstens 2 – 3 weken van tevoren met teasers. Kondig je Black Friday deal aan via verschillende kanalen, zoals e-mail, social media en je website. Je kunt ook een speciale wachtlijst maken voor je Black Friday deal. Plaats bijvoorbeeld een banner op je website met de aankondiging: “Black Friday deal komt eraan! Schrijf je nu in voor exclusieve toegang.” Zo bouw je momentum op en zorg je ervoor dat mensen uitkijken naar je speciale Black Friday aanbod.

Of je kunt natuurlijk de  Black Friday Blueprint aanschaffen zodat je in een middag je Black Friday deal online hebt en klaar bent om met een paar mails je Black Friday deal uit te verkopen. Dit werkt niet alleen voor Black Friday maar ook voor andere promoties💰😀


2. Je aanbod niet exclusief genoeg maken

Mensen willen echt het gevoel hebben dat ze een geweldige deal krijgen. Anders komen ze sowieso niet in actie. Zeker niet voor een Black Friday aanbieding😉 Een fout is het aanbieden van een standaardkorting die niet veel verschilt van je reguliere deals. Als je een korting van 5% krijgt, zou jij daar voor rennen? En als je bijvoorbeeld je online cursus het hele jaar door met een kortingscode aanbiedt, waarom zouden mensen dan extra enthousiast zijn over je Black Friday deal? Het moet écht als een unieke kans voelen. Iets wat mensen niet willen missen.

Oplossing

Maak je Black Friday deal exclusief en tijdsgebonden. Bied een hogere korting aan dan je normaal doet (het is tenslotte Black Friday). Of voeg iets extra’s toe, zoals bonusmateriaal, toegang tot een Q&A-sessie of persoonlijke feedback. Bijvoorbeeld: “Koop mijn cursus nu met 50% korting én ontvang een gratis 1-op-1 coaching sessie.” Dit maakt jouw aanbod echt onweerstaanbaar.

3. Geen duidelijke urgentie creëren

Een andere veelgemaakte fout met Black Friday aanbiedingen is het niet duidelijk communiceren van de deadline of de beperkte beschikbaarheid van de deal. Zonder urgentie komen mensen niet in actie. Waarom zouden ze je aanbod nu kopen als ze ditzelfde aanbod ook over een week kunnen kopen of over een maand? Dus als ze de urgentie niet voelen, hebben ze geen stok achter de deur om je aanbod te kopen. Dan stellen ze zo’n besluit het liefste uit en vergeten ze het uiteindelijk te kopen. Want van uitstel komt meestal afstel. Ze zijn gewoon hartstikke druk met hun eigen dingen.

Oplossing

Gebruik een countdown timer om de urgentie visueel te maken op je website en in je e-mails . Of zet bijvoorbeeld een timer op de homepage met “Nog maar 24 uur voor deze Black Friday deal!” En wees niet bang om je volgers regelmatig een reminder te sturen over het naderende einde van deze speciale Black Friday actie. Bijvoorbeeld: “Dit is je laatste kans om met 50% korting in te schrijven! Deal eindigt om middernacht.” Dit spoort mensen aan om meteen actie te ondernemen.

4. De waarde van je cursus niet goed communiceren

Een van de grootste fouten die je kunt maken, is alleen maar focussen op de korting, zonder de waarde van je cursus duidelijk te maken. Mensen willen niet alleen weten hoeveel geld ze besparen. Ze willen vooral begrijpen wáárom jouw cursus het waard is. Wat gaan ze leren? Hoe gaat het hun leven of carrière verbeteren? Als je hier niet voldoende op inspeelt, zal zelfs een hoge korting niet overtuigen. Want mensen willen wel weten: “What is in it for me?, wat heb ik hier aan? ”

Oplossing

Communiceer de resultaten die deelnemers kunnen verwachten. Gebruik specifieke voorbeelden en testimonials van eerdere klanten. Bijvoorbeeld: “Met deze cursus heb ik al meer dan 200 ondernemers geholpen om hun online business op te bouwen. In slechts 6 weken leer je hoe je je eerste €10.000 omzet kunt behalen met een online product.” Laat ook klant reviews zien die de impact van je cursus benadrukken. Zo krijg je een goede klant review.

5. Je techniek niet goed voorbereiden

Een fout die rampzalig kan zijn tijdens Black Friday, is het negeren van de technische kant van je promotiecampagne. Stel je voor: je lanceert een geweldige deal, mensen stromen naar je website om je online cursus te kopen, en dan…werkt je betaalknop niet! Dit soort technische problemen kunnen je promotie volledig laten mislukken. Dat kost je klanten! Dit geldt voor je website, je e-mailmarketing tool en betaalplatform.

Oplossing

Zorg er sowieso voor dat je website bestand is tegen een piek in verkeer. Test  vooraf ook al je systemen en zorg dat alles soepel verloopt. Dus test of je betalingssysteem wekt. Werken alle links correct? Check ook je mails. Zorg ervoor dat je berichten correct aankomen en dat de links werken. Hier zijn nog 9 tips om je Black Friday verkopen te verhogen.

Fouten Black Friday aanbiedingen

Black Friday is dus een mooie kans om je online cursus, groepsprogramma of 1-1 diensten onder de aandacht te brengen. Vermijd de fouten met Black Friday deals, zoals te laat beginnen met je promotie of geen urgentie creëren. Zorg ervoor dat je aanbod exclusief is, perfect aansluit bij je doelgroep, en dat je de waarde van je cursus helder communiceert. Met de juiste aanpak kun je jouw online cursus succesvol promoten en een fijne omzetpiek realiseren tijdens Black Friday!

Kun je hier hulp bij gebruiken? En wil je in één middagje jouw Black Friday actie online hebben? Check dan deze handige Black Friday Blueprint.


Vind je dit interessant? Pin voor later!