Heb jij je een Instagram strategie?
Heb jij je een Instagram strategie?
05 september 2016 
4 min. leestijd

Heb jij je een Instagram strategie?

Instagram is een belangrijk social media kanaal voor bedrijven. En niet alleen voor fashion en beauty vloggers, restaurants of reisorganisaties. Tegenwoordig is Instagram één van de meest effectieve tools om je merk te bouwen. Je kunt hier je visuele merkidentiteit laten zien en je merk een persoonlijk gezicht geven. Heb jij een Instagram strategie?

– Laatste update 1 maart 2019 –

Tips voor een goede Instagram strategie

Als je niet aanwezig bent op Instagram wordt je al gauw over het hoofd gezien, zeker door de jongere generatie. De Nederlandse fashionblogger Negin Mirsalehi is groot geworden dankzij Instagram. Voetballer Demy de Zeeuw zette een aantal hele populaire Instagram merken neer waaronder BALR (kledingmerk). Hieronder een aantal tips om een goede Instagram strategie te bepalen.

instagram-merk

Begin met onderzoek

Voordat je Instagram inzet voor je bedrijf of merk, ga er eerst persoonlijk mee aan de slag. Ontdek hoe het werkt, waar de knoppen zitten en wat voor content mensen leuk vinden. Kijk hoe andere bedrijven het inzetten, inclusief je concurrenten. Zo doe je inspiratie op en kun je meteen je concurrentie checken 😉

Bepaal je Instagram strategie

Als je vertrouwd bent met Instagram, denk dan eerst na waar je Instagram voor wil inzetten en wat je wil bereiken? Bepaal je Instagram strategie. Natuurlijk is dit een onderdeel van je social media marketing plan. Bepaal dus eerst je Instagram doelen (die hangen weer samen met je bedrijfsdoelen). Wil je via Instagram meer website bezoekers, meer naamsbekendheid of brand awareness?

Stel je mission statement op

Als je weet wat je doel met Instagram is, creëer dan een mission statement of missie voor je Instagram account. Deze mission statement fungeert als een leidraad voor je Instagram activiteiten. Het zorgt ervoor dat je dit sociale netwerk niet hetzelfde behandelt als Twitter of Facebook bijvoorbeeld, want alle netwerken hebben hun eigen kenmerken. De kracht van Instagram is visuele content dus dit moet terugkomen in je doel en mission statement. Een voorbeeld van zo’n mission statement: We gebruiken Instagram om onze bedrijfscultuur in beeld te brengen wat bijdraagt aan het ‘likable’ maken van ons merk.

instagram-strategie

Bepaal een content strategie

Met je mission statement bij de hand kun je vervolgens de content strategie voor je Instagram account bepalen. Deze strategie houdt het volgende in:

  • Hoe vaak ga je posten op Instagram
  • Wanneer en op welke tijdstippen
  • Content kalender opstellen
  • Bepaal content thema’s

Het is goed om regelmatig te posten op Instagram, maar voorkom dat je mensen overspoelt met updates. Een goede leidraad is 1 tot 3 posts per dag plaatsen. De frequentie en tijdstippen zijn afhankelijk van je doelgroep en dit is een kwestie van gewoon uitproberen. Plaats content op verschillende tijdstippen en test wat het beste werkt. Als je dit weet, kun je vervolgens een content kalender opstellen. Vermeld in je content kalender niet alleen welke content je plaatst, maar ook wanneer en wie er verantwoordelijk is om de content te plaatsen.

Bouw je Instagram merk

Content thema’s en het onderwerp zijn heel belangrijk op Instagram, want dat is de reden dat mensen je volgen. Op Instagram draait alles om visuele content. Je account moet een visueel verhaal vertellen. Het is dus belangrijk om te bouwen aan een samenhangend, herkenbare merkidentiteit. Het uitgangspunt hierbij is de strategie die je hebt vastgesteld. Maar houd ook rekening met je doelgroep. Bouw een Instagram merk dat aansluit bij de interesses en verwachtingen van jouw potentiële klanten.

Kies je visuele stijl

Bepaal de visuele stijl voor je Instagram merk. Selecteer een filter of een aantal filters die je gaat gebruiken. Als je iedere keer dezelfde filters gebruikt dan creëer je een herkenbare stijl voor je volgers. En natuurlijk wil je dat Instagram gebruikers stoppen als ze jouw beelden zien en hierop reageren door deze te ‘liken’, te reageren of te delen. Hoe herkenbaarder de stijl van je foto’s, hoe beter. Je kunt ook andere foto editing apps gebruiken die andere filters of editing mogelijkheden hebben om deze unieke stijl te creëren. Deze foto’s kun je vervolgens uploaden in Instagram.

Focus je op een onderwerp of soort content

Behalve de stijl van je foto’s is het ook goed om te bepalen op wat voor soort content je focust. Als je een restaurant hebt deel je waarschijnlijk foto’s van eten, als kledinglijn deel je foto’s van kleding, maar ook als je andere producten of diensten levert is het goed om lifestyle content te delen. Deze content doet het nu eenmaal goed op Instagram. Laat je medewerkers, klanten of bedrijfsruimte zien omdat dit de cultuur van je bedrijf laat zien. Je kunt hier ook een thema aan koppelen, zoals het thema koffie en dan alles rond dit thema laten zien. Dus het koffiemoment van je medewerkers of klanten.

Claim een hashtag

Een andere manier om je content te ‘branden’ is door een specifieke hashtag te ‘claimen’. Gebruik daarvoor niet gewoon je bedrijfsnaam als hashtag, maar wees creatief. Het gaat over het vinden van een hashtag die je Instagram merk belichaamt. Moedig volgers vervolgens aan om foto’s te delen die passen bij dat imago of thema.

Als merk krijg je zo meer exposure bij nieuwe potentiële klanten. En Instagrammers hebben de kans dat ze vermeld worden op het profiel van een merk. Dat levert hen meer zichtbaarheid op, en waarschijnlijk nieuwe volgers. Zo gebruikt Starbucks o.a. de hashtag #whereintheworld en #coffeelove, en mensen delen massaal foto’s met deze hashtag.

instagram merk

Poler Stuff gebruikt o.a. de branded hashtags #campvibes, en #adventuremobile. De hashtag #adventuremobile heeft geen directe relatie met hun producten, maar spreekt hun doelgroep wel aan, namelijk actievelingen en outdoor living. En met deze hashtag zijn al tienduizenden posts gedeeld door Instagrammers.

Vergeet de titels niet

Vertel je verhaal ook met tekst. Instagram is een visueel netwerk waardoor veel mensen niet eens meer de moeite nemen om tekst toe te voegen aan hun foto’s. Ze voegen er alleen een hoop hashtags aan toe. Maar de titel bij je afbeeldingen is ook belangrijk. De tekst geeft context aan de afbeelding. Met deze tekst kun je het verhaal compleet maken en de foto ook verbinden aan je bedrijf.

Meer Instagram tips?

Bekijk dan dit handige overzicht van artikelen en tips over Instagram voor zakelijk gebruik.

Heb jij nog aanvullende Instagram tips? Laat ze dan hieronder achter in het reactieveld. Ik ben heel benieuwd naar jouw tips!

Over de schrijver
Ik help jou een succesvol online bedrijf opbouwen zodat je kunt ondernemen op jouw voorwaarden. Dat doe ik door praktische online marketing adviezen te geven die zorgen voor een constante stroom klanten. Die tips deel ik op een begrijpelijke manier zodat je het zelf kunt toepassen, zonder teveel gedoe.
sandra
Door

sandra

op 22 Mar 2019

Leuk artikel met veel interessante tips die ik meeneem!

Maaike Gulden
Door

Maaike Gulden

op 09 Apr 2019

Leuk om te horen!

Reactie plaatsen