Hoe persoonlijk moet je zijn op Twitter?
Hoe persoonlijk moet je zijn op Twitter?

Hoe persoonlijk moet je zijn op Twitter?

Wel of geen persoonlijke berichten op Twitter? Wil jij op Twitter lezen welke blog iemand op dit moment leest, om welk televisieprogramma iemand moet lachen of je zakenrelatie nu koffie gaat drinken? Veel tweets lijken misschien niet interessant, maar persoonlijke berichten geven wel een inkijkje in je leven, een beeld van wie je bent en wat je bezighoudt. Dat heeft ook zakelijk een functie want mensen doen liever zaken met personen dan met bedrijven.

- Laatste update 26 februari 2019 -

Zakelijke functie van Twitter

Veel ondernemers zien het nut van Twitter wel in. Niet omdat veel mensen actief zijn op dit netwerk, maar omdat het een effectieve manier is om extra reclame te maken voor je bedrijf en voor jezelf. Je kunt er een relatie mee opbouwen met je zakelijke netwerk. Twitter is een sociaal netwerk, privé en zakelijk liggen dus heel dicht bij elkaar.

Veel zakelijke twitteraars worstelen met de vraag hoe persoonlijk ze nu moeten zijn op Twitter? Is het een goed idee om persoonlijke berichten op Twitter te plaatsen? Dat mag je zelf weten. Jij bepaalt zelf wat je met anderen deelt.
  • Wees je er alleen van bewust dat online berichten openbaar zijn. Iedereen kan ze dus lezen, je klanten, je zakelijke relaties, je partner en je kennissen.
  • Bovendien dragen ze bij aan je reputatie. Wat je op Twitter schrijft, draagt ook bij aan je personal branding, het beeld dat je wilt uitdragen, en hoe de buitenwereld je ziet.

Waar wil je Twitter voor inzetten?

Het is belangrijk om goed na te denken wat je strategie is. Welk doel wil je met Twitter bereiken en welk beeld wil je uitdragen. Waar wil je Twitter voor inzetten? Wil je meer naamsbekendheid, je profileren als expert, meer bezoekers naar je blog of wil je je reputatie bewaken? Daar stem je de inhoud van je tweets op af.

Je hoeft niet alleen zakelijke tweets te gaan versturen om dit te bereiken. Juist niet. Laat de mens achter het merk zien. Dat schept vertrouwen. Mensen doen liever zaken met personen dan met bedrijven. De gunfactor om zaken met je te doen is groter als er ook een persoonlijke klik is. Het tonen van je interesses, meningen en bezigheden, schets een levendig beeld van wie je bent, ook al heeft men je nooit echt ontmoet.

Bouw relaties op

De “know, like en trust” factor is belangrijk voordat mensen met je in zee willen gaan. Op Twitter heb je de mogelijkheid om vakkennis te delen, tips te geven en zo een expertstatus op te bouwen. Kies één of een paar onderwerpen waar je regelmatig over tweet zodat mensen weten waar je goed in bent. Je kunt ervoor kiezen om Twitter in te zetten om alleen te informeren, advies te geven of direct problemen op te lossen, zonder je privéleven te delen. Dan is dat ook prima. Als je je maar bewust bent van je keuze die het beste bij jou en je bedrijf past.

Persoonlijke berichten maar niet privé?

Persoonlijke tweets hoeven trouwens niet alleen maar over je kinderen, de kat of je privéleven te gaan. Je kunt ook persoonlijk zijn door een informele toon, door kennis te delen, door vragen te stellen, door jouw mening te geven of gewoon door persoonlijk contact te maken.
  • Wees persoonlijk.
  • Bouw relaties op.
  • Claim je expertise.

Maar maak een bewuste keuze die het beste bij jezelf en jouw bedrijf past! Je tweets zijn openbaar en stralen af op jouw personal brand. Ala mensen jou leren kennen als persoon, hebben ze eerder een klik met je. Dat draagt bij aan de gunfactor om zaken met je te doen. Daarom is het een goed idee om persoonlijke berichten op Twitter te plaatsen.

Meer Twitter tips?

Wil je nog meer tips hoe je Twitter inzet voor je marketing? Om jezelf online te profileren, te netwerken en interessante informatie te vinden? Bekijk hier de Twitter handleiding.

 
Reactie plaatsen