Heb jij een duidelijke missie voor je social media?
Heb jij een duidelijke missie voor je social media?
26 maart 2019 
4 min. leestijd

Heb jij een duidelijke missie voor je social media?

Social media kunnen veel tijd kosten. Zeker omdat het vooral om interactie gaat, om het opbouwen van relaties en gesprekken tussen mensen. Als je alleen maar gaat zenden op social media gaat het je zakelijk gezien waarschijnlijk weinig opbrengen. Maar hoe kun je jouw tijd en middelen zo efficiënt mogelijk benutten? Door duidelijk te weten wat je social media missie of je doel is per social media kanaal!

Bepaal het doel van ieder social media kanaal

Zet jij social media ad hoc in? Gewoon omdat het erbij hoort? Post jij al je berichten gewoon klakkeloos door op alle social media kanalen. Of heb je ook een duidelijke doel met je social media? Heb jij een plan? En weet jij ook wat de kansen en mogelijkheden zijn van ieder social media kanaal zodat je het slim in kunt zetten voor je marketing?

aanmelden gratis pinterest training - pinterest power

Dit lukt alleen door de juiste focus aan te brengen. Bepaal je specifieke doel voor ieder social media platform en kijk hoe dit past in je social media strategie. Creëer een ‘mission statement’ of missie voor ieder social media profiel dat je beheert. Waarom zou je dit doen? Een duidelijke focus, voorkomt dat je de volgende twee fouten maakt:

  • Ten eerste dat je een kanaal verwaarloost.
  • En ten tweede dat je automatisch dezelfde content plaatst op al je social media kanalen.

Als je op alle social media kanalen precies dezelfde content plaatst, kan het overkomen als spam 😉 Om dat te vermijden, wil je dat ieder social media kanaal een specifiek doel dient. Dus bedenk waar je een social media kanaal specifiek voor gaat inzetten. Wat is je doel? Wat wil je ermee bereiken?

Creëer een missie voor ieder social media profiel

En nogmaals, gebruik al je sociale media kanalen om vooral interactie aan te gaan met je huidige en potentiële klanten. Maar je kunt niet met al je social media inspanningen focussen op hetzelfde doel. Zo benut je namelijk de kansen en mogelijkheden van de kanalen niet optimaal. Social media kanalen zijn nu eenmaal verschillend, met eigen specifieke kenmerken of doelgroepen.

Facebook is niet hetzelfde als Twitter. Het ene kanaal leent zich beter voor bepaalde doelen dan het anderen. Zo is het voordeel van Instagram dat het vooral visueel is en Linkedin richt zich specifiek op een zakelijk publiek. Bedenk dus waar jij social media voor wil inzetten en kijk welk platform daar het beste bijpast.

Hoe maak je zo’n missie? 

Als je duidelijk voor ogen hebt wat de unieke kenmerken van een bepaald social media platform zijn, kijk dan hoe ieder social media kanaal past binnen je social media marketing plan en leg dit vast in een duidelijke mission statement.

Je mission statement of missie beschrijft het doel van ieder social media kanaal en hoe dit bijdraagt aan je zakelijke doelstellingen.

We gebruiken……(social media kanaal) voor…… (doel van dit social media kanaal) wat bijdraagt aan…… (bedrijfsdoel).

Noteer deze missie en zorg dat iedereen die verantwoordelijk is voor social media binnen je organisatie hiervan op de hoogte is. Dit helpt om op ieder kanaal consistent de juiste content te plaatsen en ook om de resultaten te meten. Ieder social media kanaal is anders en heeft dus ook andere mogelijkheden?

Meer social media tips?

Facebook

Het grote voordeel van Facebook is dat het hele mooie advertentie mogelijkheden heeft. Facebook geeft handige inzichten over je fans dus je kunt advertenties specifiek richten op een bepaalde leeftijdscategorie of regio. Je kunt dus een promotiecampagne opzetten speciaal in een bepaalde regio bijvoorbeeld.

Voorbeeld missie: We gebruiken Facebook om te adverteren gericht op een specifieke doelgroep wat bijdraagt aan een verhoogde omzet.

Twitter

Alle social media gaan over betrokkenheid en interactie, mar met Twitter is dit wel heel gemakkelijk. Je kunt met iedereen een gesprek aanknopen. Daarvoor hoef je elkaar niet te volgen of eerst ‘vrienden’ te worden. Twitter is een uitstekend kanaal voor klantenservice omdat je snel en real-time kunt reageren op @mentions en privéberichten.

Voorbeeld missie: We gebruiken Twitter voor onze klantenservice om de klanttevredenheid te verhogen die bijdraagt aan de klantloyaliteit.

Linkedin

Linkedin is een kanaal dat zich vooral richt op zakelijk netwerken. Je kunt Linkedin gebruiken om je zakelijke netwerk uit te breiden en inzetten voor je content marketing. Door waardevolle content te delen kun je laten zien wat je kennis en kunde is en een expert status vestigen. Welke content is interessant voor jouw ideale klanten?

Voorbeeld missie: We gebruiken Linkedin om een professioneel netwerk op te bouwen die bijdraagt aan het vestigen van een expert status in de branche.

Pinterest

Pinterest is slechts gedeeltelijk een social media kanaal, maar vooral een visuele zoekmachine en bookmarking site. Het is wel heel krachtig om meer bezoekers op je website te krijgen. Je gaat mensen verleiden met prachtige plaatjes om door te klikken naar je website. Tegenwoordig zorgt Pinterest voor mij voor het meeste verkeer naar mijn website 😉

Voorbeeld missie: We gebruiken Pinterest om onze weggevers te promoten wat bijdraagt aan het opbouwen van een mailinglijst.

aanmelden gratis pinterest training - pinterest power

Instagram

Instagram is de laatste tijd booming, en dat lijkt voorlopig niet te veranderen. De app richt zich vooral op visuele content en leent zich uitstekend om de cultuur van jouw bedrijf te laten zien door middel van foto’s en video’s. Geef mensen een kijkje achter de schermen, laat zien aan welk project of campagne je werkt.

Voorbeeld missie: We gebruiken Instagram om onze bedrijfscultuur te laten zien wat bijdraagt aan medewerker tevredenheid en recruitment.

Social media mission statement

Door duidelijk te weten wat je social media missie of je doel is per social media kanaal is, ben je consequenter en kun je ook meten of je dit doel ook bereikt. Onderzoek dus de mogelijkheden per social media kanaal en leg je mission statement per kanaal vast. Hierboven heb ik al een aantal voorbeelden gegeven hoe je dit doet voor verschillende social media kanalen. Dat helpt je ook bij het maken van de juiste content. Waarschijnlijk kun je jouw content heel goed hergebruiken, maar hoef je alleen de boodschap anders te formuleren.

Heb jij al een mission statement voor je social media kanalen? En vind je dit handig?

Vind je dit interessant? Pin voor later!

heb jij een duidelijke social media missie? Zodat je social media volhoud en ook de juiste dingen doet? Maak dan een mission statement voor ieder social media kanaal | www.themarketingfactory.nl | social media tips | social media marketing | online marketing | #socialmediatips #onlinemarketingtips #themarketingfactory

Over de schrijver
Ik help jou een succesvol online bedrijf opbouwen zodat je kunt ondernemen op jouw voorwaarden. Dat doe ik door praktische online marketing adviezen te geven die zorgen voor een constante stroom klanten. Die tips deel ik op een begrijpelijke manier zodat je het zelf kunt toepassen, zonder teveel gedoe.
Dhini
Door

Dhini

op 28 Mar 2019

Ik heb account op die social media`s, mijn missie om mij blogpost te promoten. Alleen ben ik niet zo actief met alle social medias, De meeste gebruik is intagram en fb.

Maaike Gulden
Door

Maaike Gulden

op 29 Mar 2019

Je hoeft ook zeker niet actief te zijn op alle social media kanalen ;)

Marcelina
Door

Marcelina

op 28 Mar 2019

Ik maak niet altijd een strategie. Ik ben bang dat ik het dan niet meer leuk vind. Ik maak wel soms doelen. Zoals voor Instagram en Pinterest.

Maaike Gulden
Door

Maaike Gulden

op 28 Mar 2019

Het is maar net hoe je het wil noemen ;) Het enige is dat je moet weten WAAROM je social media inzet want anders weet je niet wat je hiermee wil bereiken. En natuurlijk moet het wel gewoon leuk blijven. Dat is het allerbelangrijkste!

Henk
Door

Henk

op 28 Mar 2019

aangezien foto's op mijn blog een ondersteunende functie hebben vallen veel van deze media af voor mij, Maar dat je goed moet kijken naar wat je wanneer inzet en waarom, daar kan natuurlijk niemand het niet mee eens zijn.

Maaike Gulden
Door

Maaike Gulden

op 28 Mar 2019

Dank je wel en toch fijn dat je het er mee eens bent ook al kun jij het niet gebruiken ;)

Skincarebynaomi
Door

Skincarebynaomi

op 28 Mar 2019

Oh dit komt zo goed van pas. Precies waar ik moeite mee heb

Maaike Gulden
Door

Maaike Gulden

op 28 Mar 2019

Fijn om te horen dat deze tips goed van pas komen!

Karel
Door

Karel

op 28 Mar 2019

Handige tips, ga ik zeker rekening mee houden

Maaike Gulden
Door

Maaike Gulden

op 28 Mar 2019

Leuk om te horen dat je de tips handig vindt ;)

Sandra
Door

Sandra

op 27 Mar 2019

Sinds een tijdje zie ik ook dat er heel wat bezoekers via Pinterest op mijn blog belanden. Een jaar geleden was dat nog niet het geval!

Maaike Gulden
Door

Maaike Gulden

op 27 Mar 2019

Wat leuk om te horen dat je resultaten ziet van Pinterest. Zet je Pinterest nu ook anders in?

Wanda
Door

Wanda

op 26 Mar 2019

Misschien toch maar eens met Pinterest aan de gang gaan, ik hoor daar best veel positieve verhalen over.

Maaike Gulden
Door

Maaike Gulden

op 26 Mar 2019

Ik kan Pinterest alleen maar aanraden. Als je net begint is het even veel werk maar daarna is het veel makkelijker dan de meeste andere social media kanalen omdat Pinterest eigenlijk helemaal niet zo sociaal is ;)

Nicole Orriëns
Door

Nicole Orriëns

op 26 Mar 2019

Kuch, van dit soort posts voel ik me altijd schuldig want als het om social media gaat doe ik dus blijkbaar maar wat. Waar is mijn missie?!

Maaike Gulden
Door

Maaike Gulden

op 26 Mar 2019

Het is helemaal niet nodig om je schuldig te voelen want het is beter om wel wat te doen dan niks te doen! Ik probeer alleen maar tips te geven hoe je social media nog slimmer in kan zetten voor je marketing. En dan is het aan jou of je er wel iets mee doet of niet ;)

Reactie plaatsen