Beschouw jezelf als een merk
Beschouw jezelf als een merk
07 oktober 2011 
2 min. leestijd

Beschouw jezelf als een merk

In Nederland steken wij niet graag onze kop boven het maaiveld uit. Toch is het nuttig om jezelf als persoonlijk merk neer te zetten met personal branding. Gebruik je persoonlijkheid, kennis en ervaring om je van de massa te onderscheiden en jezelf te promoten. ls eenpitter ben jij het gezicht van je bedrijf. Je wil dat klanten voor jou en je bedrijf kiezen omdat ze weten wat jij hen te bieden hebt en waar jij voor staat. Het is prettig als klanten zelf naar je toekomen omdat ze jou zien als de beste oplossing voor hun probleem en jou de opdracht ook echt gunnen.

Durf onderscheidend te zijn, maar blijf jezelf

Met de opkomst van internet en social media is iedereen in staat van zichzelf een merk te maken. Je hoeft geen Oprah Winfrey of Jort Kelder meer te zijn. Personal branding is hot. Als je de term intikt in google krijg je meer dan 6 miljoen resultaten. Iedereen kan tegenwoordig gemakkelijk een eigen bedrijf beginnen en steeds meer mensen gaan als ZZP’er aan de slag. Daarvoor heb je alleen een laptop, telefoon en een website of facebook pagina nodig. Je kunt gewoon vanuit huis aan de slag. Zonder personal branding wordt het dus lastig om je van je concurrenten te onderscheiden.

Personal branding is jezelf als merk presenteren. Het begint met zelfinzicht. Je moet duidelijk weten wat je doel is. Maar je moet ook zelfkennis hebben. Weet wie je bent, waar je goed in bent, wat je leuk vindt en waar je voor staat. Weet wat je uniek maakt en je onderscheid van anderen. Durf anders te zijn en op te vallen in de massa, maar blijf bij jezelf.

Deze vragen geven je inzicht in jouw unieke kwaliteiten

  1. Wat zijn je sterke punten, je positieve persoonlijke eigenschappen?
  2. Wat zijn je valkuilen, je minder goede eigenschappen?
  3. Waar ben je goed in, wat zijn je talenten en vaardigheden?
  4. Welke problemen kun je goed oplossen?
  5. Wat is je passie, wat vind je leuk om te doen, waar gaat je hart sneller van kloppen?
  6. Waar krijg je energie van?
  7. Wat kost je energie?
  8. Wat kun jij beter dan anderen?
  9. Wat maakt jou bijzonder?
  10. Welke waarden vind je belangrijk (o.a. respect, betrouwbaarheid, …)

Zoek uit wat jouw talenten zijn, wat je passie is en waar de doelgroep behoefte aan heeft. Als je deze 3 dingen combineerd, kan dat de basis zijn van jouw personal brand. Je moet absoluut geen rol gaan spelen en je anders voordoen dan dat je bent. Dat hou je misschien een tijdje vol, maar niet lang.

Hoe beter je zelfinzicht, hoe beter je persoonlijke merk

Ieder individu is uniek. Iedereen heeft zo z’n karakteristieke eigenschappen, talenten, uitstraling, voorkeuren en passies. Maar niet iedereen is zich daar van bewust en er daardoor ook niet mee bezig. Zelftests kunnen helpen. Je vindt ze op internet, bijvoorbeeld op carrieretijger.nl of intermediair.nl. Of pak je laatste assessment- of functioneringsverslag. Je kunt ook gewoon aan vrienden of bekenden vragen om dit voor jou te benoemen. Hoe beter je zelfinzicht, hoe beter je persoonlijke merk.

In je persoonlijke merk moet een herkenbare, constante factor zitten zodat je een duidelijk beeld van jezelf naar buiten brengt. Ook moeten alle onderdelen van jouw merk met elkaar overeenstemmen en passen. Alles wat je doet moet ook bijdragen aan het beeld dat je wilt uitdragen.

Vervolgens trek je de wijde wereld in met jouw eigen merk, ook de digitale  Een nadeel is wel dat je op internet overal sporen achterlaat. Ben je daarvan bewust. Door een flauwe reactie op een forum of een lollige vakantiefoto op internet te plaatsen, kan je personal brand aan geloofwaardigheid inboeten.

Over de schrijver
Ik help jou een succesvol online bedrijf opbouwen zodat je kunt ondernemen op jouw voorwaarden. Dat doe ik door praktische online marketing adviezen te geven die zorgen voor een constante stroom klanten. Die tips deel ik op een begrijpelijke manier zodat je het zelf kunt toepassen, zonder teveel gedoe.
Reactie plaatsen