7 stappen voor meer Twitter volgers
7 stappen voor meer Twitter volgers
12 maart 2015 
3 min. leestijd

7 stappen voor meer Twitter volgers

Laatste update 1 maart 2019 – 

Wil je graag meer Twitter volgers? Of beter gezegd, wil je graag meer relevante volgers op Twitter? Want het is niet zo belangrijk hoeveel volgers je hebt, maar het gaat vooral om betrokkenheid. Om volgers die je tweets lezen, reageren en retweeten. Zelf vergelijk ik dit meestal met 10.000 volgers die niet reageren op alles wat je deelt, is hetzelfde als schreeuwen vanaf de Dom toren en beweren dat heel Utrecht jouw publiek is.

Zo bouw je een trouwe Twitter community op

In dit artikel krijg je een aantal handige tips, die heel gemakkelijk uit te voeren zijn. Neem hier iedere dag een paar minuten de tijd voor en je ziet meteen resultaat. Focus dus niet zo zeer op zo veel mogelijk volgers, maar vooral op engagement en het verkrijgen van meer betrokken volgers!

Je kunt als volgt een trouwe Twitter community opbouwen:

  • Vul je bio in zodat mensen weten wie je bent.
  • Tweet content die interessant is voor jouw doelgroep.
  • Vind en volg relevante mensen.
  • Ga de interactie aan met je doelgroep.
  • Promoot je Twitter account via andere kanalen.

Stap 1: Vul je bio in

Je laatste tweets en @mentions zeggen anderen niet zo veel als ze niet weten wie je bent. Je bio is de enige plek op Twitter waar je jezelf kunt voorstellen en mensen kunt laten weten waarover je twittert. Als je dit niet invult, zullen mensen je niet zo snel gaan volgen. Ze willen wel weten wie ze gaan volgen.

Stap 2: Vind interessante content met Google Alerts

Als je interessante tweets verstuurt, komen volgers vanzelf. Mensen volgen graag gebruikers die nuttige of boeiende informatie delen. Deel dus vooral content waarin jouw doelgroep ook echt geïnteresseerd is. Een gemakkelijke manier om content te verzamelen is bijvoorbeeld Google Alerts instellen op specifieke zoekwoorden. Kies onderwerpen die relevant zijn voor jouw doelgroep. Je ontvangt hier dagelijks automatisch email updates van zodat je hier zelf niet naar hoeft te zoeken. Deze kun je weer delen op Twitter zodat je altijd actuele en interessante informatie deelt, en dit kost je slechts een paar minuten per dag!

Stap 3: Zoek goede contacten in jouw branche

Er zijn allerlei handige tools om interessante mensen te vinden op Twitter. Maar je kunt ook de uitgebreide zoekfunctie van Twitter gebruiken. Natuurlijk zijn er ook altijd de invloedrijke leiders of ‘thought leaders’ in jouw branche. Probeer hun aandacht te trekken door op hun berichten te reageren, deze te retweeten of te markeren als favoriet. Of deel hun blogberichten en vernoem hen in je tweet. Zij hebben vaak veel volgers. Als je hun aandacht weet te trekken en in gesprek raakt, heb je dus een enorm bereik.

Stap 4: Plan berichten in

Volgens een onderzoek is de interactie 30% hoger bij tweets die ’s morgens geplaatst worden tussen 07:00 en 08:00 dan bij berichten op andere tijdstippen. Dit geldt zelfs voor het weekend! Als je dus ineens een briljante, hilarische, tweetwaardige ingeving hebt, plan deze berichten in, indien het bericht dat toelaat tenminste, voor de volgende ochtend. Met tools als Tweetdeck en Hootsuite kun je gemakkelijke tweets inplannen. Bekijk je Twitter statistieken om te zien wanneer jouw volgers actief zijn.

Stap 5: Verrijk je tweets met visuele content

Maak gebruik verschillende media, zoals foto’s en video’s. Dit is een geweldige manier om mensen te bereiken en hun aandacht te trekken in de stortvloed van informatie. Zorg voor een rijke tijdlijn met veel variatie. Je kunt nu heel eenvoudig een foto of video toevoegen aan je tweet. Bedenk een manier om mensen je bedrijf te laten zien. En stel daarbij een vraag om een conversatie op gang te brengen. Je kunt bijvoorbeeld beelden schieten van wat leuke dingen op kantoor of in de ruimte waar je een training gaat geven, en stel een vraag zoals ‘wat voor leuks doe jij vandaag op kantoor?’

Stap 6: Maak een lijst van mogelijke hashtags

Tweets met hashtags zorgen voor twee keer zoveel engagement als berichten zonder hashtag. Slechts een kwart van de bedrijven maakt echter gebruik van Hashtags. Ga eens naar de Twitter accounts die relevant zijn in jouw branche en kijk eens welke hashtags ze gebruiken om ideeën op te doen. Stel zelf en lijst samen met hashtags die je kunt gebruiken en houd bij de hand als je gaat twitteren. Je hebt zo een handig overzicht waaruit je kunt kiezen. Gebruik niet meer dan 2 hashtags. Drie of meer betekent gewoon een overkill waardoor de engagement keldert.

Stap 7: Reageer op anderen voor meer Twitter volgers

Als je alleen gaat zenden op Twitter, zal je dat niet veel volgers opleveren. Dat geldt natuurlijk op ieder social media platform. Ga anderen volgen, maar ga vooral reageren op tweets van anderen. Ze krijgen daar dan een melding van. Hierdoor breng je jezelf onder de aandacht en is de kans groot dat mensen jou ook gaan volgen op Twitter.

Deze 7 stappen zijn gemakkelijk uit te voeren en kosten je ook slechts een paar minuten van je tijd. Ga hier mee aan de slag en je zult al snel zien dat het aantal Twitter volgers toeneemt. Wil je meer Twitter tip? Bekijk dan dit handige overzicht met Twitter tips.

Over de schrijver
Ik help jou een succesvol online bedrijf opbouwen zodat je kunt ondernemen op jouw voorwaarden. Dat doe ik door praktische online marketing adviezen te geven die zorgen voor een constante stroom klanten. Die tips deel ik op een begrijpelijke manier zodat je het zelf kunt toepassen, zonder teveel gedoe.
Reactie plaatsen