10 redenen om social media zakelijk in te zetten
10 redenen om social media zakelijk in te zetten
04 november 2011 
2 min. leestijd

10 redenen om social media zakelijk in te zetten

Sociale media nemen in ons sociale leven een steeds belagrijkere plaats in. Mensen brengen steeds meer tijd door op sociale netwerke als Twitter, LinkedIn of Facebook?

Ondernemers kunnen ook niet meer achterblijven om sociale media in te zetten om met hun klanten te communiceren. Met de juiste inzet van sociale media valt er letterlijk en figuurlijk winst te behalen voor je bedrijf.

Wat kunnen sociale media voor je bedrijf betekenen?

Het kost een hoop tijd al dat twitteren, bloggen en delen van informatie. Op de korte termijn levert het je nog geen euro op ook. Waarom zou je er dan überhaupt aan beginnen? Je hebt wel meer te doen als ondernemer. Toch is het goed om zakelijk actief te zijn op sociale media netwerken voor de volgende zaken:

  1. Public Relations
  2. Branding
  3. Sales
  4. Informatie delen
  5. Feedback
  6. Klantenservice
  7. Traffic naar je website
  8. Klantenbinding
  9. Marktonderzoek
  10. Personeel werven

Door sociale media effectief in te zetten, kom je te weten wat er leeft bij je doelgroep en wat er over je merk gezegd wordt. Maar het is ook een manier om nieuwe klanten te trekken, personeel te vinden, informatie te verzamelen of nieuwe ideeën op te doen. Klanten denken graag met je mee. Bovendien zijn fans, merkambassadeurs en tevreden loyale klanten je nieuwe verkoopwapens.

Vergroot je zichtbaarheid

Door actief te zijn op sociale media kun je gemakkelijk veel mensen bereiken en in contact komen met klanten, zakenrelaties of andere geïnteresseerden. Netwerken is een stuk eenvoudiger. Door mee te doen met discussies, je verhaal te vertellen en regelmatig tips te delen, zonder direct te gaan verkopen, blijf je zichtbaar en ‘on top of the mind’. Is iemand op zoek naar een leverancier van jouw product of dienst dan zijn ze eerder geneigd aan jou te denken.

Werk aan je expert status

Door veel te schrijven en te praten over een bepaald onderwerp word je vanzelf gezien als een expert op jouw vakgebied. Je wordt dan eerder beschouwd als een belangrijke en betrouwbare bron. Zoekt men informatie, advies of  het product dat jij aanbiedt dan wordt aan je gedacht en zijn mensen eerder geneigd om zaken met je te doen.

Bouw aan je community

Door zichtbaar te zijn, snel en adequaat te reageren, ook bij negatieve uitlatingen over je merk, en met mensen in gesprek te gaan versterk je banden en vergroot je je netwerk. Mensen die jou ‘liken’ op Facebook of volgen op Twitter zijn oprecht geïnteresseerd in wat je te bieden hebt. Ze zijn eerder geneigd om zaken met je te doen en minder snel geneigd je te verlaten voor een concurrent. Maar nog belangrijker ze zijn je sociale kapitaal, je merkambassadeurs en laten zich positief uit over jouw product of dienst op de sociale media. Ze brengen je gratis onder de aandacht bij hun netwerk wat je uiteindelijk weer nieuwe fans, volgers, ambassadeurs of klanten op kan leveren.

Snellere verkoop

Wanneer mensen je kennen, hoeven ze minder lang na te denken over een aankoop. Ze weten wie je bent, wat je te bieden hebt en het begin van de relatie is al gebouwd. Je kunt je aanbod ook veel beter aanpassen op de behoefte van je doelgroep. De ideeën en tips liggen voor het oprapen op de sociale media netwerken. Je hoeft geen ingewikkelde enquêtes of marktonderzoeken meer uit te voeren om hier achter te komen. Monitor wat er over je merk wordt gezegd of vraag feedback. Vraag mensen direct wat je kunt verbeteren of aan welk product ze behoefte hebben.

Over de schrijver
Ik help jou een succesvol online bedrijf opbouwen zodat je kunt ondernemen op jouw voorwaarden. Dat doe ik door praktische online marketing adviezen te geven die zorgen voor een constante stroom klanten. Die tips deel ik op een begrijpelijke manier zodat je het zelf kunt toepassen, zonder teveel gedoe.
Reactie plaatsen